Gletsjers en meren

29 juni 2019 - Sion, Zwitserland

Dag 8, vrijdag 28 juni 2019, gereden 69,2 km
Lang leve Google Maps en Google earth. Ag keek op Google earth naar onze omgeving en zag zo een mooi blauw meer ( lac de Cleuson). Zou daar een wandeling zijn? Even googelen en je weet het. Ja er is een wandeling, da's mooi. We rijden er in een uurtje naar toe. Maar dat heeft wat voeten in de aarde gehad. Komen we ineens een stopbord tegen en vlak daarvoor geparkeerde auto's. Op Google had Ag een parkeerplaats gezien bij de dam. Toch maar even de Google vertaal app. Er stond dus op het bord dat je een hek dicht moest doen. Nou geen hek gezien en een tegenligger zei dat het kon. Nou vooruit maar dan. Den rijdt rustig want dit gravelpad is best smal en bochtig en onze Yaris is geen 4-wheel drive.  Uiteindelijk komen we bij de dam. We drinken onze zelf meegenomen koffie op en starten aan de wandeling rond het mooie turquiose blauwe meer. Aan het einde van het meer is een pad naar beneden. We nemen dit pad om aan de overkant van het meer te komen. Op het bruggetje maken we mooie foto's van een waterval en even verderop moeten we over de waterval heen naar het pad. Ag geeft Den 1 stok maar ze laat hem al los voordat Den hem had, hij viel in het water maar gelukkig bleef hij hangen achter een steen en kon Den hem nog net pakken voordat hij met de waterval het meer in zou afglijden. Het is diep en de paar stapstenen redden het ook niet en zo heeft Ag natte sokken. We lopen verder door een bebost gebiedje en komen bij de sneeuw op een schuine helling  die we moeten crossen. Hmmmm hoe doen we dat? Den gaat voor. Stapt stevig in de sneeuw een voet spoor dat Ag kan geleiden naar de overkant. We doen het rustig aan. Er zijn meer mensen overheen gegaan dus het moet lukken. Een kilometer verder weer een schuine sneeuwhelling. Nu gaat Ag voor en doet hetzelfde trucje. We moeten nu een klein beetje omhoog, maar ook hier weer heel rustig aan. Uiteindelijk bereiken we weer de dam waar een prachtig kerkje staat. Nu zijn wij niet gelovig, maar toch heeft Ag even een bedankje gedaan. Wat een mooie spannende wandeling.

Dag 9, zaterdag 29 juni 2019, gereden 131,2 km
Het hele zuiden van Europa kamt met een hittegolf en ook hier in Zwitserland is het nog steeds heet. Vandaag weer 37 graden op de klok gezien. Het is dan ook geen straf in de bergen te zijn. Vandaag rijden we naar Morel waar we met twee kabelbanen naar Moosfluh gaan. Hier heb je prachtige uitzichten op de Aletschgletsjer. We parkeren de auto in de ondergrondse garage voordat we de eerste gondel instappen. Helaas kon de uitgekozen wandelroute door Ag niet in zijn geheel worden gedaan omdat de tweede baan nog gesloten is. Maar dat is hier geen probleem, wandelroutes te over en met gele borden (bijna) altijd goed aangegeven. Voordat we gaan wandelen eten we eerst onze boterhammen. Het is hier zo onwerkelijk mooi. We nemen ruim de tijd om er van te genieten voordat we naar Blausee wandelen. Dit meer is niet zo blauw als we gisteren hebben ervaren maar toch ook wel mooi. De wandeling naar Blausee is wat verwarrend met twee paden en een omgevallen bord. Uiteindelijk komen we mensen tegen die het weten. Het is een mooie wandeling en bij Blausee nemen we de gondel naar beneden ( knieën sparen noemen we dat). Dan is het alweer drie uur en rijden we via de Coop naar de camping. Wat een prachtige dag weer vandaag. Op de camping valt Ag precies met haar neus in de boter, als het Nederlandse vrouwenelftal 0-1 scoort. Tja al sinds 1974 (Johan Neeskens) is ze voetbalfan dus als dan de leeuwinnen naar de halve finale en de Olympische spelen gaan, kan haar dag helemaal niet meer stuk.

1. René:
    29 juni 2019
    Zo, spannend verhaal & weer mooie foto's :) Nog veel plezier daar.
  2. Nel en Dick:
    29 juni 2019
    Jullie beleven weer heel wat😉. Schitterende foto’s 👍
  3. Petera:
    30 juni 2019
    Jullie treffen het opnieuw met het weer! Lekker genieten hoor.
  4. Danielle:
    1 juli 2019
    Fantastisch mooi! Krijg weer zin om te gaan.
    Het blijft prachtig daarbij de Aletsch
    Gletcher❤️❤️
    Geniet er van!
  5. Thea Kok:
    1 juli 2019
    En wat leuk de verhalen weer te lezen. Zo leuk geschreven met mooie, prachtige foto's.
  6. Loes:
    3 juli 2019
    dank weer voor het gezellige verhaal.
    En de prachtige foto's.
    jullie zijn echt genieters.
    groetjes Han enLoes