Great Ocean Road

17 januari 2019 - Halls Gap, Australië

12 nieuwe foto's en 2 nieuwe videos

DAG 19, dinsdag 15 januari 2019, gereden 119.km
Vandaag echt begonnen aan een van de mooiste wegen ter wereld 240 km lang genaamd " the Great  Ocean Road " (GOR) Er is vandaag zeemist, maar goed dat we gisteren de vuurtoren hebben gezien. Verder is het prima, we gaan toch eerst een wandelingetje doen naar een waterval. Deze weg heeft zoveel lookouts dat je bij elke bocht wel wil stoppen.  We stoppen eerst bij Memorial Arch.Een eerbetoon aan soldaten die deze weg hebben gebouwd. Een houten boog over de weg die natuurlijk iedereen wil fotograferen, er is zelfs een board aangelegd voor de selfie spot. We zijn de enigen zo vroeg behalve de vuilnisman. We maken de foto en rijden verder naar de Erskine Falls bij Lorne. Een prachtige weg brengt ons eerst naar Teddys Lookout met weer een prachtig uitzicht over de kust en de weg erlangs. De waterval gaat rum 300 treden naar beneden, en met dezelfde 300 treden omhoog hebben we onze workout van vandaag weer gehad.  Drie Duitse jongens wagen het om naar de waterval toe te lopen en een douche te nemen. Wij houden het wel bij de rotsen, was ook het nodige klauterwerk hoor.Na de waterval rijden we verder en dit stuk van de GOR is erg mooi. We stoppen de nodige keren langs de weg. Het wordt zonniger en de mist verdwijnt langzaam. We stoppen bij Apollo Bay een gezellig plaatsje voor de boodschappen en diesel. Het is inmiddels half 4 en we rijden naar de camping Bimbi Park under the Koala's. De weg er naar toe alleen al, prachtige bossen in het Otway Nationaal Park  en dan opeens allemaal auto's langs de kant van de weg en ja hoor twee koala s. Geweldig toch zo midden in de natuur. En op de camping, jullie snappen het al, ook al koala's gezien. Dit gaat toch nooit vervelen.

DAG 20, woensdag 16 januari 2019, gereden 159 km
Wat een leuke camping zeg, echte  koalas op de camping gezien. Ze zaten te hoog  voor een mooie foto, die hadden we gelukkig gisteren onderweg al gemaakt. Vanmorgen vroeg rijden we eerst naar de vuurtoren. Helaaas nog dicht maar al was hij open,gingen we er toch niet naar toe. We hadden van onze tijdelijke buren op de camping gehooord dat het erg duur was en het niet waard was. Hierna beginnen we met een schitterende wandeling door  een stukje regenwoud Mait Rest rainforest walk.Wat was het daar prachtig. Dat een korte wandeling van 1 km zoveel indruk kan maken. We brengen een bezoek aan het Princetown wildlife Reserve hier schijnen wombats kangaros en emoes in het semi wild te leven. Nou het was meer een soort kinderboerderij met drie kangaroes kosten 28 euro. Niet doen dus voor wie nog wil. We rijden verder richting de camping voordat we vandaag het 12 Apostles park gaan bezoeken. Op het hek van de camping staat " closed". We snappen er niets van, we hebben toch betaald en geboekt. Ag kijkt nog even de recensies na en daar staat inderdaad dat hij tussen 10 en 15 uur gesloten is. Op hoop van zegen dan maar vanmiddag. We bezoeken als eerste het platform om de 12 Apostles te bezichtigen. 12 zei je? Het zijn er nooit 12 geweest. Grote krijtachtige rotsen die uit de blauwe zee herrijzen. Het is er druk met toeristen, busladingen vol. En een helicopterplatform waarvandaan je een mooie vlucht kan maken. Ik weet nog dat Berend dat jaren geleden heeft gedaan en fantastisch vond. Dit hele park bestaat uit eenzelfde soort kustlijn, het ene stuk nog mooier dan het andere. We stoppen bij Loch Ard Gorge, hier maken we drie mooie korte wandelingen waaronder een naar beneden naar het strand. Gelijk na de trap naar beneden zie je een soort druipsteengrot, prachtige kleuren allemaal en natuurlijk de uitkijk op de zee. Daarna nog the Arch en London Bridge, allemaal namen  voor deze prachtige rotsformaties. Hierna gaan we terug naar de camping. En zowaar, er zat iemand in het kantoor (caravan) en er stonden gelukkig nog enkele campers en eigenlijk is het hier heel mooi en netjes. Gelukkig maar. Zo tegen de avond klaart het op en de mooiste foto's krijg je tijdens het golden hour. We gaan nog een keertje het is maar 6 km van de camping. En bij het visitorcentrum kan Ag gelijk even videobellen met haar ouders. Helaas komt na een uurtje toch de bewolking weer, we gaan maar weer terug naar de camping.

DAG 21, donderdag 17 januari 2019, gereden 261,3 km
Heerlijk geslapen en fijne douches op deze camping. We rijden al om 8 uur weg. Wederom langs de 12 Apostles die we nu niet aandoen. We hebben nog wat tegoed wat we gisteren niet hebben gedaan. De eerste stop is bij Loch Ard. Hier zijn we naar Thundercave gereden. Er waren zoveel vliegen dat we het er niet lang hebben uitgehouden en we waren onze mosquitonetjes vergeten op te doen. Hierna gestopt bij de Grotto. Het staat niet op het bord bij de 12 Apostles om te doen, toch zou ik deze niet overslaan en wij vonden het toch wel een van de mooiste. Via een trap kom je terecht in een grot waarbij je uitzicht hebt door een rots heen naar een andere rots. Een werkelijk plaatje en de zon stond ook nog eens mooi in de grot. Daarna twee bay 's gezien van de Bay of Islands, was het mooi? Nou na zoveel moois vonden we deze tegenvallen. Dit was het laatste van de Great Ocean Road het laatste stuk rijden is vlak en af en toe heuvelachtig. We rijden naar Warrnambool, een redelijk grote plaats met een Woolworths supermarkt. Onze eerste fles Banana zonnebrand creme is al bijna op en dit smeert zo lekker, dus tijd voor een nieuwe en de rest van alle boodschappen. Na de lunch rijden we in een stuk door naar de Grampians NP ( Halls Gap) hier blijven we twee of drie nachten. Gisteren was het hier 42 graden en vandaag 32 en morgen 25 zeggen ze. Het is hier nu wel bewolkt en regen dreigt maar het is nog steeds droog. Vanmiddag even naar de plaatselijke VVV gegaan en op de camping gesnuffeld en wat denk je lopen hier zomaar 18 kangaroes rond met jong. Hebben we gisteren grof geld betaald voor een " kinderboerderij" , huppelen ze hier vrolijk rond. Een mooie dag weer het is 20.00 uur en ik zit lekker buiten te tikken.

1. Lucia:
    17 januari 2019
    Ziet er prachtig uit Agnes en Dennis. Hele mooie foto's, en bijzondere lokaties. Groetjes, Lucia
  2. Martijn Domburg:
    17 januari 2019
    De Woolworths ken ik alleen van een vakantie in Zuid-Afrika. Dat was een hele fijne supermarkt met veel verse producten. Bijzonder was ook dat daar maar één lange rij was die uitkwam bij meerdere kassa's. Eerlijker kan niet. Is dat daar ook? Leuk dat jullie ook filmpjes hebben gemaakt. Prachtig zo'n wandeling en grappig om die kangoeroe te zien peuzelen. Het is wel het grote genieten voor jullie.
  3. PA EN MA.:
    17 januari 2019
    Verslag gelezen , foto/s bekeken .Heel mooi wij gaan nu aan de koffie ,wachten op volgende bericht tissen haakjes je plant staat nog mooi in bloei. Ag en Den,vermaken jullie je maar flink Pa en Ma xx

s bekeken heel mooi.
  4. Brigitte:
    17 januari 2019
    Ziet er weer mooi uit, heerlijk om af en toe een Deja Vu te beleven.
  5. Marloes Spaans:
    Prachtig allemaal!!!! Keep the spam coming!!! 😍❤️
  6. Alette:
    17 januari 2019
    Wauw, wat een geweldige reis en een super mooie foto's. Vooral heel veel genieten!
  7. Berend en Brigitte:
    17 januari 2019
    Geweldig mooie weg, mede omdat je links rijdt. Aan de Grampians hebben we ook mooie herinneringen.
    Genieten!!!!!
  8. Ton:
    18 januari 2019
    Hoi Agnes en Den.
    Geweldig, prachtig, super, doet mij weer verlangen naar Down Under.
    Goed te horen dat op Bimbi Park nog zoveel Koala's zijn, in 2012 was men bang dat de groep Koala's de gevreesde ziekte had.

Halls Gap, staan jullie op de camping bij Rohan & Josephina?

Genieten....
    en ik geniet mee.