Road trip door Zwitserland

27 juni 2019 - Sion, Zwitserland

Dag 1, vrijdag 21 juni 2019, gereden 424,7 km
De motor stond klaar, ja inderdaad stond klaar. We hebben altijd tegen elkaar gezegd als het 30 graden is gaan we niet in een motorpak zitten. En wat denk je? Er is een hittegolf op komst in Zwitserland. Nu hebben we de keuze....... (of is het keuze stress?) . Toch met de motor maar dan naar het noorden, de boot of met de auto naar Zwitserland. Nou ik kan je vertellen het is de auto geworden. En waarom niet? We zijn dit jaar heel ervaren in het rijden en het is maar 900 km naar Zwitserland. Peanuts dus.  De tassen zijn gepakt en voor twee weken past het allemaal in de kofferbak, inclusief slaapzakken pannetje etc. Om 1045 rijden we via Bergen op Zoom, Antwerpen, Brussel, Namen naar Metz. Hier waren we om 18 uur. Onderweg nog twee keer gestopt en wat vertraging door wegwerkzaamheden. We slapen in een luxe hotel, als je laat  boekt heb je de mazzel dat kamers soms heel goedkoop weg gaan. Ja we blijven Hollanders. Dit hotel heeft goede Wi-Fi dus nog even de offline kaarten van Google Maps downloaden dat werkte in Australië perfect. Dat was Ag even vergeten te doen. Ja ze wordt ook een dagje ouder.

Dag 2, zaterdag 22 juni 2019 gereden 277,2 km
Wat hebben we héérlijk geslapen in dit fijne hotel.heerlijk rustig en vanmorgen een heel fijn ontbijt. Om 9.30 gaan we weer rijden, maar eerst langs de Decathlon. Ag heeft namelijk thuis een voorraad badslippers voor Den bij de Big bazaar gekocht en die zaten zo lekker, maar helaas niet als Ag twee rechter slippers heeft gepakt. We moesten er keihard om lachen en een bezoekje aan de Decathlon onderweg is geen straf. We kopen wat goedkope slippers snuffelen wat rond en gaan op weg richting Basel. Bij de Lidl stoppen we en eten een broodje. Per abuis hebben we de tolweg genomen. Toch even lastig maar met hulp uit de intercom lukt het uiteindelijk. Komen we een tweede tolpoort tegen krijgen we het ticket en als we de snelweg af zijn komt de rekening uiteindelijk. Best wel prijzig ruim 8 euro voor een stukje snelweg. We vonden het al zo rustig. Maar goed we zijn nu in Mulhouse vlak voor de Zwitserse grens. Het weer is prima wel zwaar bewolkt maar alleen onderweg regen gehad. In Mulhouse nog even door de stad gelopen best wel een gezellig stadje en niet ver van het hotel. In een restaurantje konden we de verleiding niet weerstaan en hebben een héérlijke entrecote genomen.

Dag 3, zondag 23 juni 2019 gereden 244,8 km
Wederom héérlijk geslapen in het Best Western hotel in Mulhouse.
Na een héérlijk ontbijt rijden we naar Basel.
Aan de grens had je twee banen en wij namen de linker omdat we dachten dat de rechter voor vrachtwagens was. Het werd druk op de rechterbaan en wij konden zo doorrijden. We hadden het tolvignet al bij de ANWB gekocht. Dat ging snel en de rechterrij maar wachten. Tja soms heb je geluk. Bij de AH staan we altijd in de "verkeerde rij".
We rijden Zwitserland binnen en het valt ons gelijk op dat het zo schoon is. Zelfs de parkeerplaatsen langs de weg zijn super. We rijden een deel van de Grand Tour de Suise, via Delemont n
aar de Emmentaler regio. We snijden stukken af en komen zo al behoorlijk op hoogte met prachtige uitzichten. Om 15 uur zijn we Bij de camping. Wat een leuke ontvangst. Ons hutje is prima en bijna nieuw. We gaan naar het meer Vierwaltstattenzee waar je prima kan zwemmen. We besluiten hier maar vanavond Thai curry te eten want alle supermarkten in de buurt zijn zondags gesloten.
Een mooie dag vandaag, gisteren schijnt het hier gespookt te hebben. We genieten er maar van.

Dag 4, maandag 24 juni 2019, gereden 0 km
Het is allemaal perfect geregeld hier op de camping. Je krijgt een kaart waarmee je gratis met de bus en trein mag binnen Luzern. We bestellen bij de camping alvast ook maar de kaartje voor Pilatus, ons plan voor vandaag. We hadden van onze Finse buurman gehoord dat het qua prijs niets uitmaakt. Nou dan gunnen we de campingeigenaren de provisie. Ze zijn hier zo aardig, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. We nemen bus 20 om de hoek om 8.45 uur en stappen uit bij Eichhof. De weg oversteken en bus 1 nemen naar Krienz. Zo waren we binnen 45 minuten bij de Pilatus gondelbaan. We hebben de golden tour genomen Zwf  99 per persoon. Kost wat heb je wat zou Bert Visscher weer zeggen. Vlak voor een grote groep met schoolkinderen stappen wij met zijn tweetjes in een gondel. En zo gaan we hoger en hoger tot we uitstappen bij Frakmuntegg. Hier lopen we wat rond voordat we de grote gondel afpakken naar Pilatus Kulm, 2132 meter hoog. Ook hier is het warm, maar tot nu toe goed te doen. We besluiten de twee medium hikes te doen. Bij de laatste zat het venijn in de staart. Een klein klimmetje maar met deze hitte best zwaar. We genieten van de uitzichten en maken weer de nodige foto's. Na een paar uur boven te zijn geweest nemen we de steilste tandrad trein ter wereld. 4,6 km lang en een stijging van 48%. Je merkt hier niets van omdat de stoelen in de trein hierop zijn aangepast. Eenmaal beneden aangekomen stappen we aan boord van de Gotthard voor een rondvaart over het meer terug naar Luzern. En dan is het ineens al 16.45 uur. We lopen nog even naar de bekende toeristische brug en stappen dan weer op bus 20 terug naar de camping. Even een kleine tussenstop bij de COOP voor de boodschappen en we zijn weer terug op de camping. Den kookt vandaag , zoals altijd eigenlijk,  maar alleen vandaag met hindernissen. De stoppen springen er steeds uit. Maar goed ook op een 1 pittertje kan Den een culinair hoogstandje bereiden. Weer een mooie warme dag.

Dag 5, dinsdag 25 juni 2019, gereden 166,7 km
Vandaag weer een zonnige dag en 34 graden. We rijden vandaag naar Grindelwald. We hebben enig tijd geleden een mooie video gezien bij Martijn en hebben ons toen al verlekkerd aan dit gebied. Het is ruim anderhalf uur rijden, en om 930 uur parkeren we bij de gondelbaan die ons naar First brengt. We nemen een enkeltje omdat we nog niet weten welke wandelingen we doen. Iedereen zei al dat Zwitserland duur is, maar nu ervaren we het zelf. Twee enkeltjes gondel kost 60 zwitserse Frank is ongeveer ook 60 euro.  Bij First lopen we eerst naar de Bachalpsee. De omgeving is hier prachtig en er volgen dan ook vele foto stops. We besluiten een andere route terug te nemen en moeten af en toe klunen door de sneeuw
Het dalen is zwaar . Ag haar nieuwe schoenen worden aardig ingeweid. Uiteindelijk komen we rond 1530 uur aan bij het tussenstation van de gondel Bort. Hier nemen we een enkeltje Grindelwald ( 32 euro samen) terug. Daarna weer terugrijden naar de camping, maar eerst nog even langs de COOP.

Dag 6, woensdag 26 juni 2019, gereden 226,8km
Vandaag wordt het 36 graden en met de wandeling van gisteren nog in de benen houden we vandaag een rustdag. Het wordt niet minder genieten want we gaan vandaag de passen route doen die Ag zelf heeft samengesteld uit o.a tips van dezelfde Martijn. Hij heeft echt zijn beroep als reisleider misgelopen. We starten in Meiringen waar we een korte wandeling doen door een kloof. Het is er prachtig en koel. Na deze kloof rijden we verder naar de Grimselpass. Ook hier weer de ooeeees en de ahhhhhs. Meren in de bergen en sneeuwmuren van wel drie meter hoog. Natuurlijk stoppen we hier om te lunchen. Na de÷ pass rijden we naar de Nufenen pas. Ook deze is weer mooi en we vervolgen de weg naar de oude Gotthard pas. Een mooie weg met kasseien plavleid, maar goed te doen. Eenmaalboven stoppen we ook hier om te genieten van al het moois om ons heen. DN is het 1530 uur en tijd om weer terug te gaan. Wat een prachtige dag weer. En héérlijk koel in de auto

Dag 7, donderdag 27 juni 2019, gereden 223,6km
Wederom heet vandaag, waar we naar toe gaan 40 graden en dit hebben we ook gezien op een klok langs de weg. Wat zijn wij blij met de auto. We zagen een motorrijder bij de benzine pomp helemaal bezweet uit zijn pak komen. Dan weet je dat je de goede beslissing hebt genomen. Zwitserland is zoo mooi, dat hebben wij ook vandaag weer mogen ervaren. Vandaag verlaten we Luzern na drie hele mooie dagen. Nu gaan we naar Sion. Onderweg natuurlijk tijd voor alle toeristische hoogtepunten. Eerst vindt Ag een weggetje op de kaart die leidt naar een meer Goschenen. Onverwachts mooi. Hier worden de bomen gekapt met hulp van de helikopter. Dat het niet altijd goed gaat blijkt wanneer we op de terug weg zelf een boom van de weg moesten halen. We rijden verder en stoppen bij de Teufelsbrucke. Ook hier weer veel toeristen die de waterval naar beneden zagen kletteren en de Glacier express door de tunnel komt. We vervolgen naar de Furka pass.  Ook hier weer prachtige vergezichten, de temperatuur daalt van 37 naar 21 graden. Héérlijk. We stoppen bij de top en gaan een bezoek brengen aan de Rhone gletsjer en de bijbehorende ijsgrot. Zo mooi. En blauw. Wel aangelegd maar in deze omgeving is dat niet erg.
Nu is het even gedaan met de attracties en gaan we op zoek naar de camping in Sion. Nog even wat boodschappen en weer een mooie dag voorbij.

1. Martijn Domburg:
    27 juni 2019
    Wat een prachtige geinige hut! Mooie foto ook van de Aareschlucht maar die zijn jullie vergeten te benoemen in jullie verslag. Ik doe nu al ideeën op voor een volgend bezoek aan Zwitserland. Fijne voorzetting van de prachtige reis.
  2. Marloes Spaans:
    27 juni 2019
    Super mooie foto’s!!!!!!!!!! Love it😍😍
  3. René:
    28 juni 2019
    Ziet er weer heerlijk uit!
  4. Bep en Wout:
    29 juni 2019
    Hoy Agnes en Dennis Leuk om jullie verslag over Zwitserland te lezen mooie fotos Groetejes van Bep en Wout