Sydney en de Blue Mountains

3 januari 2019 - Katoomba, Australië

DAG 4 maandag 31 december 2018
We hebben heerlijk geslapen en ontbeten in het hotel. We gaan op pad en herkennen meteen Hyde park. We lopen door de George street naar Circular Quay. Daar is het altijd gezellig en druk. Een haven waar vele ferries  vertrekken. In 2006 hebben we hier de ferry gepakt naar Manly. Het is druk in de stad. Veel polities houden nauwlettend de boel in de gaten. Er zijn op deze dag vele toeristen in de stad. Wegen zijn geblokkeerd en the Opera house is ook niet toegankelijk. Alles om vanavond het vuurwerk goed te laten verlopen. Later hier meer over. We kijken waar we vanavond ons moeten melden en dat is prima te vinden. We halen wat boodschapjes en gaan in het hotel ons broodje eten. Om 15 uur lopen we op ons gemakje naar de Art Gallery road. We hebben kaartjes geregeld voor de point. Samen met Marloes is Ag opgebleven om snachts kaartjes te bestellen voor the Point. KOST WAT HEB JE WAT zou Bert Visscher zeggen. Het is een relaxte stijl feest met slechts 800 mensen. Rustige muziek echt wat voor Den. We worden wel bezig gehouden. Je krijgt een starter pakket met eten en kan de hele avond door bij allerlei bufetten bijvullen. Om 6 uur is een vliegshow. Stelt niet zoveel voor, twee vliegtuigen die rondjes vliegen en bruine rook verspreiden. Dan begint het te regenen en niet zo'n beetje ook. We hebben de ponchos en paraplu maar met zo een bui blijf je echt niet droog. Van de organisatie worden aan alle gasten die niets hadden ook ponchos verstrekt. Het dondert en bliksemt. Dan wordt het om 21 uur droog precies tijdens het kindervuurwerk. Nou dat doet niet onder voor het gewone vuurwerk. We kunnen nog even oefenen met filmen. Dan is het wachten tot 12 uur. De politie heli en boten houden nog steeds al het publiek in de gaten. Af en toe krijgen we de schijnwerpers van boven op ons gericht. Den ziet de agenten met scherp vanuit de deuropening van de heli. Nog steeds regent het, gelukkig niet meer zo hard en dan wordt het precies om vijf voor 12 bijna droog. De ponchos gaan uit. We tellen af met meer dan 1 miljoen mensen ......en dan is het HAPPY NEW YEAR 2018. Het was ons niet opgevallen , maar een klein typefoutje wat de hele wereld over gaat. Hoe zal die man of vrouw die hier verantwoordelijk voor was zich voelen. Wij hopen dat velen de Aussie mentaliteit hebben en het weg lachen met " NO WORRIES MATE "  En de kosten omgerekend ruim 3,5 miljoen euro voor 8,5 ton aan vuurwerk meer dan 100000 individuele pyrotechnische effecten en 35000 schietkometen wat in 12 minuten wordt weg geschoten. Wow wat een vuurwerkshow, daar kan niets in de wereld aan tippen. We hebben de hele avond genoten van " the best spot you can have" . En de regen....... ach we zijn hollanders en laten ons echt niet door een buitje uit het veld slaan. Terug lopen gaat wederom gestructureerd. Voor een tegemoet komende ambulance gaat iedereen netjes opzij. Om 1 uur zijn we weer terug in het hotel maar slapen doen we nog niet. We zijn erg nieuwsgierig naar de filmpjes en foto's.

DAG 5 dinsdag 1 januari 2019
Het was een rustige nacht in het hotel. We hebben een hotelkamer, nr. 207 met een keukentje en magnetron. Ideaal. We ontbijten met onze gisteren gehaalde boodschappen op onze kamer en gaan om 11:15 op pad. We lopen naar Darling Harbour. Dit hebben we 12 jaar geleden niet gezien. Een leuke omgeving, maar wat wil je ook met allemaal bootjes. We slenteren door dit gebied en nemen de ferry naar Circular Quay. We wandelen naar de Harbour bridge. Velen zijn aan het werk om alle hekken weg te halen. Het is een organisatie hoor! We lopen naar de Opera House. Daar zijn bijna alle hekken weg. Ag poseert precies zo voor the Opera house als 12 jaar geleden. Nou zoek de verschillen zou ik zeggen. We wilden nog naar het plekje van gisteren maar zagen al van verre dat deze gesloten is. Al die tenten, stoelen  en zitzakken weghalen, we lopen er maar niet heen. We lopen via de supermarkt terug naar het hotel. De voeten willen niet meer na ruim 21556 stappen. Den is weer helemaal in zijn element, hij mag weer zelf kokkerellen in de magnetron met een heerlijk toetje , wat wil je nog meer?  Morgen gaan we de camper ophalen, we kijken er naar uit, maar Sydney is een hele leuke stad.

DAG 6 woensdag 2 januari 2019, gereden 124,3 km
Het is 7.45 uur wanneer we uitchecken. We gaan buiten staan om een taxi aan te houden. Gelukkig is dat zo gepiept. Maar of de taxichauffeur nou echt de weg niet wist of ons dacht te faken weet ik niet. Ik had thuis de offline kaarten gedownload, nou dat is een uitkomst. Nu moest Ag de chauffeur de weg wijzen en terwijl we op de goede weg zaten wilde hij perse rechtsaf. Het is dat Ag vol bleef houden dat hij verkeerd zat en hij uiteindelijk volgens Google Maps ging rijden. We waren vroeg bij Maui campers en dat was maar goed ook. Later werd het me druk! We inspecteren de camper en pakken onze spullen uit. De waterkoker is kapot, gelijk maar een nieuwe gekregen. Wij nemen uitgebreid de tijd alles na te kijken dat kan je beter hier doen dan dat je er op de camping achterkomt. Om 12 uur rijden we weg. Het is weer even wennen links rijden maar Den heeft het zo weer te pakken. Toch wel fijn dat hij gewend is te rijden met een Mercedes sprinter. Hij keerde zo achteruit de parkeerplaats op. Bij de Coles in de Blue Mountains Katoomba doen we de boodschappen. Het is een lekker campertje maar hij wordt pas echt van ons als we op de eerste camping in Katoomba lekker ons sopdoekje er doorheen halen. Maar goed dat we gereserveerd hadden de camping is vol. Het weer vandaag 33 graden zonnig maar rond drie 4 uur een verfrissend buitje.

DAG 7 donderdag 3 januari 2019
Onze eerst nacht in de camper is even wennen, maar dat is altijd. We staan om 6.45 uur op, we willen namelijk vroeg gaan wandelen want er wordt slecht weer voorspeld in de middag en avond. We gaan naar Scenic World, hier kan je vanaf 1 station het steilste trammetje ter wereld nemen naar het regenwoud onder ons. Ook is het mogelijk een kabelbaan te nemen of met de skyway over de valley  te glijden. Toen wij dit 12 jaar geleden deden was het net geopend en zijn we gefilmd door SKY voor een reisprogramma. Hoe bizar was dat, toen we onszelf twee jaar later op de Argentijnse televisie zagen in Buenos Aires. NU was er geen tv ploeg aanwezig. Het is druk het is hier schoolvakantie , toch kunnen we om 9.30 uur het  trammetje al nemen. Beneden wandelen we eerst naar Katoomba falls om vervolgens de cableway omhoog te nemen. We scoren een leuk t-shirt met de naam van onze boot, altijd leuk als we aan een wedstrijd mee doen. We houden even pauze en eten onze boterhammen op met Philadelphia, ook gewoon hier verkrijgbaar, nu nemen we de Prince Henry Cliffwalk naar Echo Point. Onderweg prachtige uitzichten op de Jameson Valley.
Bij Echo Point krijg je zicht op de three  sisters. Drie grote rotsformaties ontstaan door erosie. Het wordt al dichter bewolkt en het is al 15 uur. We besluiten de skyway wederom terug te nemen naar Scenic World en precies voor de bui los barst om 16 zijn we in de camper. Een mooie eerste dag in de natuur. En Ag wordt, zoals altijd,  verwend door een heerlijke maaltijd van haar eigen kok met als toetje warme custard met aardbeien.

1. Marloes Spaans:
    Heerlijk allemaal Den en Ag! Het was het zo waard hé opblijven!!! Top!!! ❤️
  2. Bep en Wout:
    3 januari 2019
    Wat een belevenis op oujaarsavond in Sydney schitterend vuurwerk. Ook de fotos van Katoomba waren mooi dus was het een mooie wandeling. Gr. uit zonnige Spanje
  3. Wim Spaans:
    3 januari 2019
    Toch maar mooi meegemaakt met het mooie vuurwerk
  4. Nel en Dick:
    3 januari 2019
    Geweldig om het nieuwe jaar zo in te luiden! Leuk die foto op de zelfde plek, de verschillen gevonden, zijn er niet zoveel, hahaha
  5. Berend en Brigitte:
    7 januari 2019
    Geweldig en zo herkenbaar.