Terug in Oostenrijk

19 september 2021 - Oetz, Oostenrijk

Woensdag 1 september 2021
Hier hebben we op gewacht, prachtig weer en een mooie wandeling voor de boeg.
We staan vroeg op om ook al vroeg bij de kabelbaan te zijn die ons naar de Lunersee brengt. Het is nog rustig en kunnen vooraan parkeren, dat schijnt in het hoogseizoen wel eens een probleem te zijn.
Natuurlijk eerst koffie heerlijk in het zonnetje op het terras met een prachtig uitzicht over de Lunersee.
We lopen het eerste stuk redelijk vlak en laveren tussen de koeien door. Daarna is het klimmen 540 meter omhoog tot aan de totalalp hutte.  Af en toe een rustmoment is even heerlijk. Je doet dit per slot van rekening niet iedere dag. Wat een uitzicht echt fenomenaal. We dalen af en af en toe is het pad best smal langs een glooiende afgrond. Stapje voor stapje. Er staat niemand achter ons. We maken de wandeling compleet met het laatste stukje over de dam. Wat een mooie wandeling. Nu weer met de kabelbaan naar beneden, schoenen uit en nog een mooi stukje rijden naar Ischl. Over de Silvretta pas met een leuke stop op het hoogste punt. We eindigen de dag met een bezoek aan de pizzeria voor een heerlijke pasta.

Donderdag 2 september 2021
Niet zo leuk, met Ag haar vader gaat het niet zo lekker. 92 jaar dan is het niet zo gek dat er klachten komen. We besluiten naar huis te gaan en annuleren het geboekte appartement.

Vrijdag 3 september 2021
We gaan gelijk op bezoek thuis en inmiddels heeft hij zelf alles kunnen regelen wat betreft de zorg. De administratieve kant doet Ag vanzelfsprekend. Het lijkt met de doktersbezoek en de zorg goed te gaan met haar vader. We houden het even in de gaten.

Zondag 5 september 2021
We gaan nog even langs en besluiten de komende week op de boot te blijven. Toch in de buurt en met de zorg kan ook alles via een videobelafspraak. Da's heel fijn. In de avond zijn we op de boot.

Maandag 6 tm vrijdag 10 september 2021. Heerlijk zeilweer, we genieten ervan en tegelijkertijd gaat Oostenrijk toch weer kriebelen.
Het gaat goed thuis......zullen we dan toch nog een keer proberen?

Zondag 12 september 2021
Lekker rustig op zondag rond het middaguur vertrekken we opnieuw. Nieuwe ronde nieuwe kansen.
Zelfde route maar rustiggggggg. We denken dat we misschien maar 10 vrachtwagens hebben zien rijden. Wel heeeel veel op de p-plaatsen.
Om 18 uur komen we aan in het hotel in Waldorf. Prima hotel.

Maandag 13 september 2021
Terwijl Den denkt een korte wandeling te doen en verder te rijden heeft Ag weer een programmaatje gemaakt in Bad Wildbad. Mooie wandeling in het Schwarzwald. Met de Sommerbergbahn naar boven en daar in de bossen wandelen naar het Baumwimpfelpad en de wildline hangbrug.
Wat een leuk gebied daarboven. Vele vogels en eekhoorns. De hangbrug gaan we niet over. Dat is best prijzig en er loopt een pad naast waar je hem prima kan zien. We sluiten deze dag af met een mooie autorit naar Rottweil waar we een mooi appartementje hebben.

Dinsdag 14 september 2021
Heerlijk geslapen in het appartement. We rijden om 8.30 uur weg met het plan A om langs de campings te rijden aan de Bodensee. Met het prachtige weer hebben blijkbaar veel pensionados een huisje geboekt. Veel is er niet vrij. Dan maar plan B het appartement wat Ag al had gezien. Deze maar gelijk bevestigd. Jammer dat we niet eerder hebben gedacht aan het huren van een fiets. Dat kan je hier prima. We pakken toch de veerboot in Meerburg naar Mainau eiland . De entree was 23 euro pp en heel toeristisch, maar eenmaal binnen snappen we het wel. Een grote botanisch tuin eiland. Mooi om rond te lopen en zeker met de hovenier naast me die ter plekke zijn plantenkennis nog even test.....en geslaagd hoor. Na dit bezoek rijden we naar Reichenou. Eerst naar het toeristenbureau en er zijn wel 4 highlights. Hier hadden we ons veel van voorgesteld. Werelderfgoed dat wel. Maar dat is vast voor de drie kerken waar we nou net niet van houden. Ok het uitzichtpunt was wel mooi, maar met gelijk een waarschuwing dat we de parkeerschijf niet hadden gebruikt. We rijden naar de ferry om de route te vervolgen naar de super en het appartement waar we heel vriendelijk werden verwelkomd.

Woensdag 15 september 2021
Vandaag weer een plan A en B afhankelijk van het weer.
We besluiten plan B en rijden naar Lindau voor een heerlijke stadswandeling. Lindau is een soort Volendam met een haven vele terrasjes en leuke winkelstraatjes. Een wandeling langs de promenade was afgesloten omdat hier een soort tuin festival is. En om nu weer 16 euro pp te betalen vonden we wat veel. We lopen naar de haven door de zeppelinstrasse. Die varen of is het vliegen hier nog dagelijks. Rond 13 uur gaan we weer terug naar de auto en rijden een stukje via de Deutsche Alpenstrasse naar de Scheidegger Wasserfalle. Met een entree prijs van 4,50 pp valt dat dan weer mee. Met twee en half uur hebben we het hier gezien en rijden nog even naar een grote super voor we weer teruggaan. Terwijl we uit de super komen regent het, en niet zo'n beetje ook. We rijden terug en blijven nog maar even in de auto zitten voor het appartement tot het weer een beetje droog is. Nu zul je denken wat was dan plan A? Nou toch fietsen huren in Lindau en gaan fietsen, maar in Lindau was het al gaan miezelen daarom maar niet gedaan. Het heeft op de dag gelukkig niet echt doorgeregend, dat viel dan weer mee.

Donderdag 16 september 2021
In verband met het slechte weer gaan we vandaag maar eens een overdekt winkelcentrum bezoeken in Dornbirn, best gezellig even wat anders. Rond drie uur zijn we terug in  het appartement. Het regent, maar we zitten toch lekker buiten aan de thee. Een rustig dagje tussendoor is ook even lekker.

Vrijdag 17 september 2021
Vandaag rijden we de Deutsche Alpenstrasse tot aan Garmisch Partenkirchen. Via de Fern pas waar we gestopt zijn voor de lunch en mooie foto's door naar Imst. Hier hebben van onze privegids Martijn de tip gekregen de Rosengartenschlucht te bezoeken. Een prachtige kloof en na die auto kilometers is het even lekker goed de benen te strekken. Er zijn hier vele kloven en de ene zal nog mooier zijn dan de andere. Is dat erg? Nee tuurlijk niet, we genieten van de omgeving en van de beweging dat Is altijd goed. Na de kloof rijden we naar het appartement Herzblut Wohful in Oetz.
Ook hier weer een mooi appartement en zeer vriendelijke eigenaren. Nog even naar de SPAR en de dag is weer voorbij.

Zaterdag 18 september 2021
Omdat het vandaag een prachtige dag is rijden we naar Solden om de Rettenbach Gletsjer te bezoeken en te rijden over een bergpas naar Timmelsjoch. We parkeren de auto en pakken de gratis bus, dat scheelt weer 20 euro aan tol dat is mooi meegenomen. De Timmelsjoch was niet echt bijzonder, dit hadden we gauw gezien omdat ook de kabelbaan al dicht was. Gelijk de bus teruggenomen naar Solden en daar de panorama route met de bus gedaan. Ag vond het best een eng ritje, maar eenmaal bij de gletsjer is alles vergeten, we gaan weer gratis omhoog ( besparing €42) met de Schwarze Schneid Bahn. Hier wordt in de zomer nog volop geskied. Wat is het hier mooi, we zijn zeker een uur boven geweest en hebben genoten van het moois om ons heen. Tja en dan de weg terug. Ken je die karretjes uit de Efteling die plots draaien?
Zo gingen wij met de bus de haarspeldbochten door. Eenmaal beneden stappen we uit bij de kabelbaan van James Bond. We gaan naar boven en kijken even. Is het wat  dan kunnen we altíjd nog  terug. Vele mountainbikers gaan ook met de kabelbaan omhoog om vervolgens met de fiets af te dalen......nee dat is niks voor mij. De James Bond experience besluiten we niet te doen. Voor echte fans vast een must, maar we hebben allebei Spectre niet eens gezien. Inmiddels is het al laat en rijden we terug naar ons huisje.

Zondag 19 september 2021
Een mooie ochtend en een regenachtige middag, vroeg uit de veren voor een lekkere ochtendwandeling in de buurt. Een half uurtje rijden, met af en toe een stop voor vee of paarden op de weg en we zijn bij de Drei Seen Bahn.  We gaan omhoog en besluiten terug te lopen. Ook hier weer prachtige meren en mooie uitzichten. We dalen langzaam af en letten op de knietjes. Wie zegt dat we hier de makkelijke route nemen heeft het mis hoor. Dalen is echt zwaarder dan stijgen. Om 12 uur zijn we beneden, eten onze boterhammen op en rijden naar het Aqua Dome ( weer gratis, kost normaal 52 euro met zijn tweeen) voor drie uren ontspanning en gigantische thermaal baden van sulfiet (half uurtje )en zout ( ook een half uur) vervolgens in het bubbelbad en een baantje zwemmen en dat alles in een prachtige omgeving tussen de bergen. En dat het regent buiten.....ach we zijn toch al nat. Het water is 36 graden. Volledig ontspannen gaan we na 2,5 uur terug naar het appartement. We zijn net binnen en het regent. Wat een mooie dag.

1. Wim Spaans:
    19 september 2021
    Fijne vakantie verder. ziet er prachtig uit en mooie foto's
  2. Mia Jacobs:
    20 september 2021
    gelukkig dat het weer goed gaat met je vader, Agnes.
    geniet van Oostenrijk, ook mijn favoriete land!
    groetjes, Mia en Lei
  3. Petera:
    20 september 2021
    Leuk om jullie verhalen te lezen, genieten wij op afstand mee. Geniet lekker!
  4. Berend en Brigitte:
    20 september 2021
    Fijn dat het goed gaat met je vader.
    Prettige vakantie verder.
  5. Nel en Dick:
    21 september 2021
    Fijn dat het goed geregeld is voor je vader, kunnen jullie met een gerust hart nog even genieten. Veel plezier