Dag 14 t/m 18 roadtrip Zweden

6 juli 2023 - Malmö, Zweden

Vrijdag 23 juni 2023
Vandaag had Ag via de komoot app een wandeling gevonden op de grens van Noorwegen. Een wandeling naar de waterval Elgafossen bij het plaatsje Vassbotten. Het is even wat klauteren naar beneden maar dan zie je de waterval. OK het heeft hier ook al weken niet geregend en de waterval is niet zo mooi als in de folder. We lopen door het bos op een zandweg. We zien miljoenen mieren hier op een van de sporen op de weg. We zien Noorwegen in de verte en lopen vervolgens door een open landschap tot we weer bij een zandweg de bossen in gaan. Maar dan houdt het pad op. Hoe kan dat nou, volgens de app zou je het kleine stroompje over moeten, maar we zien zo gauw niet waar. Toch weer terug? T moet hier echt zijn. Ag geeft haar telefoon met de app mee aan Den die als verkenner via de keien het stroompje oversteekt. Ag heeft geen zin in verdwalen in een bos. Hij klimt omhoog en warempel er ligt een pad met blauwe lintjes om de bomen. Den komt terug om Ag te helpen met oversteken. Eenmaal bij het pad loopt de komoot app gps weer keurig mee. Dat geeft vertrouwen. Uiteindelijk komen we weer terug op de parkeerplaats en eten we onze boterhammetjes weer op. We rijden naar Stromstad waar we nog net de laatste dans meemaken rondom de midzomer meiboom Deze wordt versierd met takken en bloemen. Ook de meisjes dragen een bloemenkrans in hun haar. En overal worden aardbeien gegeten. Haring, aardappels en aarbeien. Dat is de Zweedse traditie met midsommer

Weer zonnig 25 graden
Aantal km 68.2

Zaterdag 24 juni 2023
Vroeg op vandaag, de wekker gaat om 6 uur, we nemen vandaag de boot naar de Koster eilanden. We zijn zoals altijd ruim op tijd, maar om 8 uur is er nog niemand, terwijl de boot om 8.15 uur uitvaart. Dan beginnen we toch te twijfelen. Tis toch zaterdag? OEPS, niet gezien dat op midsommer 24 juni de boot afvaart als een zondag. Balen nu vaart hij pas om 10.05 uur en dan is twee uur wachten lang. Niks aan te doen het is mooi weer en dan blijven we gewoon langer als het leuk is. We stappen als 1 van de eersten de  boot af en lopen gelijk naar de fietsverhuur. Dat is zo gepiept. Niks formulieren  gewoon betalen en fiets meenemen. Er zit zelfs geen slot op de fiets. Om je fiets herkenbaar te maken bind he gewoon een plastic zak of iets anders aan je stuur. Want zeker bij de bekende plaatsen staan veel ( dezelfde ) fietsen.
De paden bestaan hier uit verhard zand en de " detours" uit steentjes. Het eiland is niet groot en er zijn eigelijk maar drie routes om het hele eiland te zien. We fietsen ze alle drie en houden stops bij een gigantische eik, een uitzichtpunt en verschillende strandjes en havens en de plaatselijke ICA supermarkt. De knieën van Ag spelen met het trappen weer op. Tis niet de ebike van thuis.
We nemen een lekker ijsje op het terras en wachten op de veerboot terug

Weer zonnig 25 graden
Aantal km 0

Zondag 25 juni 2023
Vandaag de laatste dag aan deze bijzonder mooie kust. Nu moet ik weg zeggen dat het weer erg mee zit. Vandaag ook weer de hele dag zon en ruim 22 graden. We maken een ochtendwandeling van ruim 4 km door het bos in het Kosterhavet NP eiland Salto. Verrassend mooie en afwisselende wandeling, de vogels fluiten en hier worden we zo vrolijk van. Na deze wandeling rijden we terug naar de ICA. Het brood was op, en we hebben nog eitjes, dus had Den het idee "thuis" even een boerenommelet te maken. Daar zegt Ag geen nee tegen. Na de lunch rijden we naar shoppingmall Rodby. Nou die is groot zeg. We zien voornamelijk Noren gigantisch inslaan. Karren vol met blikjes, van Cola tot Redbull. Het zal wel goedkoop zijn. Het enig wat Ag lekker vind zijn de kleine pakjes perensap. Maar die waren nou net op, anders hadden we deze wel meegenomen. We hebben het gezien, gaan nog even vol tanken en de auto door de wasstraat halen. Door al die zandwegen, ziet hij er niet uit. Vanavond weer een beetje inpakken. Morgen naar Malmö.

Weer  zonnig 22 graden
Aantal km 66,6

Maandag 26 juni 2023
Het is 8.30, we hebben uitgecheckt en gaan op weg naar Malmo. Het is nog warm, maar de Noorse weersite yr.no verwacht regen vanmiddag. We maken natuurlijk nog een paar stops, en zeker die bij het uitzichtpunt op de Sont of Oresundsbrug. Wat een knap staaltje ingenieurswerk is dit geweest om deze brug te bouwen. We rijden het centrum van Malmo in op zoek naar de gereserveerde parkeerplaats onder het hotel. Dat was even lastig, maar uiteindelijk gevonden. De incheck verliep vlot en we gaan nog even wandelen in  Malmo city. Nog geen 15 minuten later barst een onweersbui los. We schuilen in een winkel. Maar met dit weer is het niet gezellig. We gaan lekker wat eten bij Gustav Adolf eet café. Het eten is heerlijk. We lopen weer terug naar het hotel en kijken op de tablet de familie Meiland. Even gewoon ff lachen voordat we naar bed gaan, morgen weer vroeg op. We kijken wel hoe ver we morgen komen

Weer zon en regen 24-28 graden
Aantal km 472,4

Dinsdag 27 juni 2023
Het is 6:15 uur de wekker gaat af. Om 7 uur ontbijten en als we klaar zijn gaan we rijden. Dat was om 8 uur. Er is geen hotel geboekt. We zien wel hoe het loopt. We hebben de ferry om 12.15 uur en zijn er ruim op tijd. De vorige keer Kopenhagen uit stonden we in de file. De ferry is flexibel. Je boekt gewoon een tijd en als je eerder of later wil (op die dag) en er is plaats, dan mag je mee. Wij hadden mazzel. Geen file onderweg en zo hadden we de veerboot al van 10:45 uur. We maken de laatste munt kronen op aan koffie en wat lekkers. Zo hebben we gelijk onze eerste auto stop goed benut. We rijden verder, in af en toe een fikse bui en stoppen elke 2 uur, voor de lunch, voor de thee en voor de plaspauzes. Het gaat eigenlijk zo goed dat we besluiten in Hengelo even naar de AH te gaan voor brood en naar Van der Valk om lekker te gaan eten. Dat heeft Den wel verdiend. Na het heerlijke eten, de lenzen uit te hebben gedaan, gaan we aan de laatste etappe naar huis beginnen.
Het is 21:10 we zijn thuis.

Weer zon, bewolking regen 21 graden
Aantal km 837,3

Totaal deze reis 3297,4

1. Bep en Wout:
    6 juli 2023
    Wel kom thuis. mooie foto's en reis
  2. Thea Kok:
    7 juli 2023
    Wat een mooie reis met prachtig weer! Fijn dat jullie heerlijk genoten hebben!
  3. Ton:
    Welkom thuis
    Weer een mooie reis!
    Wat een mooie natuur daar.
    Wil graag de foto’s eens zien
  4. Brigitte:
    7 juli 2023
    Wat een leuke reis hebben jullie gemaakt. Leuk om het weer te kunnen volgen.