Dag 1 t/m 3 Denemarken

12 juni 2023 - Ishøj, Denemarken

Zaterdag 10 juni 2023
Het is 7.20 uur, alles thuis aan kant, we kunnen gaan.
Na 3 uur houden we onze eerste stop net over de grens. We nemen de snelste route en willen vandaag meters maken (zou Den zeggen)
Om 16 uur komen we aan in Weissenhausser Strand. Hier hebben we een miniappartement geboekt. We hadden thuis nog een maaltijd in de vriezer staan, en met onze Stanley koelbox blijft het 24 uur koel. Helemaal top. Het is druk met parkeren. Terwijl op Google earth geen auto te zien was op de P.  Maar het is feestweekend. Pfffff hebben wij weer. Vast een hoop herrie. Ag loopt nog even naar de kampwinkel. Het is net Marina Makkum. En als ze terugkomt met een toetje heeft Den het
eten al klaar. Na het eten gaan we even de benen strekken na zo'n lange rit. Moe maar voldaan gaan we om 22 uur naar bed. Het is stil dat was wel fijn.

Weer zonnig  van 21 tot 29 graden
Aantal kilometers 664,8

Zondag 11 juni 2023

Het is 7 uur de wekker gaat  we hebben prima geslapen. Terwijl Ag haar haar "in de krul" zet, maakt Den het ontbijt. We zijn vroeg klaar en kunnen naar de ferry. Ag kijkt nog even en als er plaats is kunnen we op die dag ook eerder mee. Maar dat pakte anders uit. Dat heb je als je pas de laatste drie weken aan de voorbereiding begint. De ferry was geboekt op 13 juni. Maar dat was de tweede ferry naar Zweden. Oeps foutje bedankt!!! Stonden we dan. Maar voor alle problemen is een oplossing. De ticket kan worden geannuleerd en een nieuwe worden aangekocht. Zo konden we toch nog een eerdere ferry nemen. Nu nog het geld terug vragen en kan Ag dit weer vergeten. Ze baalde enorm. Maar goed, de route gaat verder. We nemen op de boot een kopje koffie uit onze eigen autobar. En Ag knapt alweer op.
Na de veerboot gaan we op zoek naar een startplek voor de Margriet route. Dat zijn mooie landelijke wegen door heel Denemarken. Het magrietroute boekje geeft tips en we besluiten een route te kiezen onderweg naar ons hotel in Taastrup. Stevns klint een uitgeslepen krijtrots, met een mooi kerkje en een prachtig uitzicht. We lopen nog even naar beneden, maar boven is het mooier. Na deze tussenstop rijden we via een kasteel naar ons hotel waar we 15.15 uur aankwamen. De check in ging vlot. Het is nog vroeg, we gaan naar City 2 een overdekte mall, met een oitlet center. Altijd leuk. Ook zien we een restaurant waar je heerlijk een buffet kan eten. Dat komt mooi uit. We scoren nog een kadootje voor Nick en gaan eten. Overdadig veel, heerlijk en goedkoop. Dat wisten we niet, maar wel heel leuk. We blijven Hollanders. Vol van al het lekkers rijden we in 6 minuten terug naar het hotel. Nog even kijken hoe het werkt met de trein. Het is 4 minuten lopen. Er is geen hal waar je een ticket kan kopen. Maar gewoon naar het perron en daar staat de ticket automaat. Er rijdt 1 trein naar Farum en die stopt in Kopenhagen Centraal. Elke 10 minuten. Maar dat is voor morgen.

Weer zonnig 23 graden
Aantal kilometers 254,6

Maandag 12 juni 2023

We hebben heerlijk geslapen, wat een fijn hotel zeg.
Na het ontbijt lopen we in 4 minuten naar het station en pakken de trein die ons in 25 minuten naar Kopenhagen brengt.
In de trein is een aparte ruimte voor fietsen. En er gaan heel veel mensen met de fiets. Toch na 4 stops is de trein vol en blijven mensen op het perron achter, wachten op de volgende,die waarschijnlijk net zo druk is. Kopenhagen Centraal (H) is een mooi oud station. Google maps begeleid ons naar Baja bikes waar we voor een dag fietsen hebben gehuurd. Kopenhagen is een echte fietsstad. De fietsen fietsen, maar daar is ook alles mee gezegd. We hadden vooraf wat highlights gearceerd die we wilden zien, en ook de Nederlandse mevrouw van Baja bikes gaf ons bijna dezelfde route en tips. Kortom we gaan op pad, langs het stadhuis, Amalienborg (paleis koningin Margarethe) en de wisseling van de wacht, marmor kirken, runde taarn  Christiansborg, Rosenborgslot, Nyhavn (waar we heerlijk hebben van de lunch hebben genoten), we kopen een koelkastmagneet in het huis van Hans C Anderson  en natuurlijk de kleine zeemeermin. 'T hoort erbij,wat een mensen verzamelen zich om dat mooie kleine beeld. Toch is ze groter dan Ag dacht. Moe en ruim 20000 stappen verder, leveren we de fietsen in en lopen terug naar het station.
Om 19 uur zijn we weer in het hotel.

Weer zonnig 25 graden
Aantal kilometers 0

1. Bep en Wout:
    12 juni 2023
    Mooie reis door Denemarken de eerste drie dagen. Ook daar warme en zonnige dagen zoals hier. Nog een fijne vakantie verder.
  2. Berend Huttinga:
    12 juni 2023
    Leuk verhaal en het weer zit fantastisch mee. Wij zitten nu in de pyreneeën.
  3. Dick en Paula:
    12 juni 2023
    Mooie foto’s en mooi verhaal, veel plezier samen.
  4. Ton:
    13 juni 2023
    Agnes en Den, genieten, Denemarken is mooi.

Ik moet nog wennen in Nederland, China was geweldig.
  5. Danielle:
    14 juni 2023
    Veel plezier en heerlijk genieten!
    Jullie hebben iig prachtig weer