Dag 4 t/m 9 roadtrip Zweden

18 juni 2023 - Smögen, Zweden

Dinsdag 13 juni 2023
Vandaag weer een rijdag, we gaan naar Zweden, maar eerst de ferry van Helsingor naar Helsingborg.
We komen in de file en dachten nog pfffff. Maar dat rijdt perfect. Twee banen van rechts die moeten invoegen, doorrijden tot het eind mensen uit de derde baan schuiven door en zo gaat heel smooth de file voorbij.
Bij de ferry aangekomen  konden we gelijk mee. En een gekochte puffin rijker komen we 20 minuten later aan in Zweden. We rijden met drie tussenstops, waarvan 1 bij de Lidl, naar ons appartement voor drie nachten in Marstrand. Het is 16 uur en we lopen nog even naar de Coop en de haven. Een paar kinderen springen van de kade de zee in, maar we zien ook kwallen. Misschien zwemmen we hier we niet.

Gereden km 336,6
Weer zonnig 23 - 25 graden

Woensdag 14 juni 2023
Vandaag de eerste wandeldag. Omdat we alles vanuit ons appartement kunnen bereiken, hoeven we niet voor dag en dauw op te staan.
Dat is ook wel.ff lekker. Na de koffie lopen we naar de ferry. En dat gaat snel. Voor 7 euro met zijn tweeen retour naar Marstand eiland. Aankomen met de boot geeft het echte vakantiegevoel. Omdat het volgens een medepassagier niet uitmaakt of je clockwise of counterclockwise gaat, besluiten we met de klok mee te lopen. Zo lopen we op het heetst van de dag meer in een bosgebied. Het is al warm en zonnig. Uiteindelijk wordt het denk ik 27 graden. In Nederland regent het al 33 dagen niet, en dat na een uitzonderlijk nat voorjaar. Al na een half uur zien we de prachtige scheren kusten en de vele eilanden die hier zijn. We lopen langs de vuurtoren, langs de grot van Erik, uitzicht op de vuurtoren Pater Nostre en we kruipen door "het oog van de naald" een erg nauwe doorgang tussen twee rotswanden. Eenmaal terug in de haven nemen we een ijsje. Nou ijsje zeg maar gerust ijs. Drie grote bollen heerlijk ijs. Nu terug met de ferry, langs de Coop en naar het appartement.

Weer zonnig plm 27 graden

Donderdag 15 juni 2023
Vandaag staan de gele gecombineerd met de blauwe route van de Koon hikingtrails op het programma. De gele route staat als difficult, maar wij vonden het meevallen. OK af en een klimmetje, naar ook bruggen en trappen. Kortom goed te doen. Wederom prachtige uitzichten. We genieten op een bankje van het mooie uitzicht terwijl we onze knabbelbox op peuzelen. (Komkommer,tomaat,paprika). Verderop in de trail doen we hetzelfde met de boterhammen. Af en toe zien we iets vreemds in het water en pakt Den de verrekijker. Een visser in een rubberboot die zich als Fred Flinstone voortbeweegt met zwemvliezen. Later zien we hem op het strand. We lopen door en komen op de splitsing met de blauwe. Die is een stuk makkelijker en door het bos. Ook wel lekker met de zon. Het is hier heerlijk wandelweer. Zon,wind, korte broek en hempje. Dat is alles wat we nodig hebben. Nou ja, op de waterflessen na dan. Om 16 uur zijn we weer terug en genieten op het balkon nog even na.

Weer zonnig en sluierbewolking plm 25 graden

Vrijdag 16 juni 2023

We verlaten het appartement in Marstrand. Eerlijk is eerlijk een prima uitvalsbasis voor het mooie gebied, maar we hebben wel wat tips achtergelaten voir de eigenaar. Het leek ons leuk vandaag te starten met een shoppingmall. Even kijken wat er hier ziel te koop is. Na 1,5 uur gaan we een mooie route maken naar het eiland Orust. Hier bezoeken we de plaatsjes Halleviksstrand met zijn gezellige haven en mooie gekleurde huisjes. Daarna naar Mollesund met zijn vuurtoren ket duikplank en zijn gezellige steegjes. Dab is het alweer drie uur en rijden we naar de volgende locatie op het eiland Tjorn. Wat een leuke locatie en een warm welkom door Jenny. We slapen in een oude kippeschuur en het is er schoon en sfeervol.

Weer zonnig en sluierbewolking 24-27 graden

Zaterdag 17 juni 2023
Wat een leuk huisje hebben we, het is een verbouwde kippenschuur, maar zooo leuk en sfeervol. Met een eigen tuin waar ik nu heerlijk in de schaduw zit. Het is nog steeds uitzonderlijk warm. Vanmorgen namen we de ferry van 9.50 uur naar St Dyron. Een eiland waar een mooie hike te doen is. De wandelschoenen aan, water mee en wandelstokken paraat. Het begint al gelijk met klimmen. We beginnen tegen de klok in dan hebben we het zwaarste gehad. Den zei later, tijdens deze wandeling, dat het erg "afwisselend" was. Bruggetje,trappetje, rotsen en bomen en dat de hele wandeling. Maar het uitzicht op het eiland Astol is echt fenomenaal.
Moe kwamen we om 13: 20 uur aan bij de ferry. We konden even rusten want hij vertrekt pas om 14:10 uur. Na aankomst is het nog 20 minuten lopen naar de parkeerplaats, maar we waren uitgerust. We besluiten te zoeken naar een leuk zwemplekje, het liefst zonder kwallen en die hebben we gevonden bij Skarhamn. Hier kan je de auto nog gratis  parkeren bij het strand. Eigenlijk hebben ze hier geen strand, maar zwem je van de rotsen. Dit plekje is druk ( wat is druk als je het vergelijkt met Scheveningen) bezocht door de locals. Er is een zwemtrap, een afgescheiden ondiep gedeelte voor kinderen  en verderop een duiktoren voor de grotere die durven. Erg gezellig en geen kwallen. Het water is 21 graden volgens een lokale mevrouw en er zijn al twee weken geen kwallen gezien zegt ze. Hier wordt Ag wel blij van, maar de locals zijn het gewend. De white ones , die doen je geen pijn, maar voor de roze moet je uitkijken. Na twee keer het water te zijn ingeweest en lekker te zijn afgekoeld, besluiten we weer naar ons huisje te gaan. Eerst nog even naar de ICA (supermarkt) en weer een mooie dag voorbij.

Weer zonnig plm 26 graden

Zondag 18 juni 2023
Het heeft geregend vanacht, en dat is best welkom overal denk ik. We nemen afscheid van Jenny en het leuke huisje en gaan op haar tip aardbeien plukken. Als we in de huurt zijn, zien we al mensen in het land staan. We rijden onze auto over de akker naar het kraampje. We zijn de enige buitenlanders en worden vriendelijk toegesproken door mensen die al met emmers aardbeien vertrekken. De aardige "boer" vouwt twee doosjes in elkaar. Wij hebben geen emmer. Na twintig minuten plukken gaan we met onze sandalen volgevuld met natte klei weer terug. Dat is weer een leuk klusje voor Den vanavond.
We rijden verder naar Kyrkesynd om daar wat rond te scharrelen. Eerlijk is eerlijk als het mooi weer is, is het vast gezellig en druk. Maar nu regent het. We vervolgen de route naar Fiskebackskil. Een soort volendam met gezellige straatjes. Maar ook nu laat het weer ons een beetje in de steek. We besluiten naar onze airbnb te gaan ( de eerste keer) . De communicatie met de eigenaresse loopt perfect. En om 1530 uur zijn we in een prachtig appartement. Vanavond kan de wasmachine aan. Das dan weer een klusje voor Ag.

Weer: bewolkt af en toe regen plm 19 graden

1. Berend Huttinga:
    19 juni 2023
    Leuk geschreven verslag. Nog veel plezier.
  2. Dick:
    19 juni 2023
    Dat doet mij denken aan Noorwegen en Finland. Zweden hebben we ook gehad, Toch ondanks alle overeenkomsten zijn ze alle 3 anders.
  3. Dick en Paula:
    20 juni 2023
    Weer een prachtig verhaal van jullie reis, ook de temperatuur is daar goed, hier is het puffen😰Nog veel wandel en reisplezier.
  4. Berend Huttinga:
    23 juni 2023
    Mooie reis, al kan het weer beter 🌞🌞
    Groeten uit Normandie