Cradle Mountains Tasmanie

3 februari 2019 - Cradle Mountain, Australië

DAG 37, zaterdag 2 februari 2019, gereden 180,9 km
We hebben de tijd vandaag, het is zwaar bewolkt en het was zelfs koud vannacht. Nu is de temperatuur rond de 21 graden, maar we verwachten nog wel een buitje. We rijden naar Deloraine waar we naar de VVV gaan om te vragen welke route we het beste kunnen nemen naar Cradle Mountain. De dame gaf ons verschillende opties, maar welke je ook kiest ze duren allemaal ongeveer even lang en zijn allemaal mooi. We zien dat er markt is in deze stad. Nou houden wij wel van markten ( zo de braderie op zou Bertje Vis zeggen ) dus we gaan er naar toe. Best leuk zo een markt op een showground zoals ze zelf zeggen. Een farmersmarkt gecombineerd met een rommelmarkt en een hoekje in een hal gereserveerd als restaurant waar je wat kan eten en drinken. Na een uurtje rijden we weer door. Het miezert, maar als we aankomen is het droog. We rijden de camping op en hebben voor een nachtje een unpowered site. We hadden al wat gelezen over deze camping, onder andere dat ze geen drinkwater hebben. Onze tank is vol, dus dat is geen probleem en met het regenwater kunnen we wel afwassen. We gaan naar het visitorcenter en regelen de kaartjes voor de shuttlebus van morgen. Die brengt ons dan naar het begin van de wandeling. Zo geregeld allemaal. We vermaken ons de rest van de middag in de camper. Het is te fris om buiten te zitten, maar morgen wordt het weer mooi weer.

DAG 38, zondag 3 februari 2019, gereden 1,4 km
Het is weer een stralende dag, strakblauwe luchten en een prima wandeltemperatuur. Het is hier allemaal goed geregeld. Bij het visitorcenter krijg je op vertoon van je ParkPas een gratis busshuttle ticket die je naar het begin van de wandeling brengt. Wij hebben een mooie wandeling uitgekozen. Starten bij Ronnies Creek via Crater Lake naar Marions lookout. Dit stuk is het begin van de Overland Track. Echte hikers met rugtassen van 20 kilo slaapmatjes op hun rug gaan hier op pad om 60 km te wandelen in 7 dagen. Echt pittig maar prachtig. Wij doen het eerste stukje van de track. Het eerste uur is redelijk vlak maar dan begint het klimmen. Eerst over vele aangelegde trappen en vervolgens echt over de rotsen. We doen het rustig aan. Het laatste stuk is behoorlijk steil en met kettingen kan je je een beetje optrekken. En met beleid komen we boven aan. Het is er prachtig en wat een uitzicht, het is de klim meer dan waard. Velen die ook deze top gehaald hebben maken foto's met hun vlag en eten hun boterhammen op. Net als wij. We slaan nog wat steentjes bij elkaar en na drie kwartier beginnen wij weer aan de afdaling. Ag ziet er tegenop. Maar met wat hulp (af en toe een handje van Den) en haar leki wandelstokken lukt het prima. Ook hier weer met beleid. Bij de splitsing nemen we het pad via Wombat pool en Lake Lilla. Het meeste stuk is dalen ook nu weer via vele trappen van stenen gemaakt. Uiteindelijk komen we bij Dove Lake aan. Hier nemen we een uitstapje naar de botenschuur. Een van de meest gefotografeerde schuren hier op Cradle Mountain. Bij Dove Lake is het er druk. Vele Japanners lopen een klein stukje langs het meer of peddelen met hun voetjes in  het water. Wij lopen naar de bushalte en kunnen gelijk weer in de shuttle bus instappen. Weer een prachtige wandeling gedaan en nu konden we er wel voor de volle 100% van genieten.

1. Nel en Dick:
    3 februari 2019
    Het was de klim zeker waard, wat een schitterend uitzicht. Mooie foto's
  2. Danielle:
    5 februari 2019
    Prachtig!!! Geniet er maar lekker van.