Dag 15 en 16 roadtrip Italië Oostenrijk 2022

26 juni 2022 - Ried Im Oberinntal, Oostenrijk

Dag 15, zaterdag 25 juni 2022

Het was een heerlijk verblijf in Auronzo, maar we gaan door, het is per slot van rekening een roadtrip.
Het plan is vandaag te rijden richting de Stelvio pas. Maar die halen we niet vandaag. Vandaag staat de Seiser Alm op het programma. Een mooie alpenweide waar je heerlijk kan wandelen en niet te zwaar. Je kan het zo zwaar maken als jezelf wil. Wij gaan met de seiseralm gondel omhoog en omlaag. Zo overbruggen we snel 600 meters hoogteverschil. OK je kan het ook met de auto doen, maar dit is even leuker. (20 euro retour pp). Boven kijken we onze ogen uit. Dit is nu echt het alpengevoel. Kan zo uit de film the Sound of Music komen. Mooie bloemen, vlinders en weides met op de achtergrond de mooie bergen. We wandelen een korte wandeling van rond de 5 km. Ontdekt op Komoot, de app om te wandelen. De gekregen plattegrond met wandelroutes konden we geen wijs uit worden.
Na 3 uur genieten waren we terug bij de gondel. We eten onderweg de klaargemaakte watermeloen en gaan naar het plaatsje Fondo via de Mendela pass.
In het hotel hebben we heerlijk gezwommen, van de saunas ( gewone- finse- turkse) gebruik gemaakt en gegeten.

Weer: zonnig  26 graden
Aantal kilometers 197.7
Stappen 14108
Hotel Lady Maria in Fondo
Prijs: 195 euro per nacht half pension inclusief drank en dessert

Dag 16, zondag 26 juni 2022

Vandaag gaan we naar Serfaus in Oostenrijk. We willen de mooie routes rijden. Dat betekent de tijd nemen en genieten. Natuurlijk hebben we onze privé gidsen (oa Martijn en Marloes) maar ook de wegenkaart doet wonderen. We zoeken de witte wegen op de kaart en dan googled Ag wat af. En zo kwamen op de passo di Gavia terecht. Niet geschikt voor grote auto's en het meest gebruikt door fietsers en motorrijders.  Smal op sommige stukken, maar erg mooi.De pas was open volgens het bord, maar we moesten nog beginnen of er was al oponthoud. Een grote wielerkoers op deze weg. Omrijden was zeker 1,5 uur en wachten een uur. Nou dan nemen we maar koffie en wat fruit.
We mogen rijden, de vele wachtende motorrijders natuurlijk voorop. En niets gelogen van deze pas. Achteraf gezien mooier dan de Stelvio die we daarna hebben gereden. Maar achteraf is altijd makkelijk praten. Na de pas rijden we via Bormio de beroemde Stelviopas. Bochten bochten en nog eens bochten. Den stuurt als een volleerd coureur de bochten in. Af en toe moet hij echt op de rem als een tegemoetkomende motor rijder de bocht te ruim neemt. Eenmaal boven een drukte. Vooral met motoren en fietsen. Ja een hele prestatie als je dit met de fiets doet. We vervolgen onze weg naar Oostenrijk. Het is nu minder druk met motoren. Blijkbaar doen de Italianen dat gewoon als tripje op en neer naar de Stelvio.
Om 17 uur komen we aan in Oostenrijk. Bij de grens nog even een 10 dagen tolvignet gekocht. We verblijven in het centrum van Serfaus, ziet er erg gezellig uit.

Weer: zonnig  29 graden in Serfaus 16 op passo di Stelvio
Aantal kilometers 229.9
Stappen 8426
Haus Central
Prijs: 96,87 per nacht inclusief kurtaxe en sommercard

1. Wim Spaans:
    26 juni 2022
    Wij zijn zeker 25 jaar geleden ook in Serfaus en Ried geweest. Van een collega kreeg ik toen al te horen dat het daar mooi is. Weer een mooie route jongens.
  2. Berend Huttinga:
    27 juni 2022
    Dolomieten is fantastisch !!!