Rattennest, da's toch niet normaal?

13 februari 2019 - West Busselton, Australië

Dag 43, vrijdag 8 februari 2019, gereden 41,5 km
Het was een goede tip van het Visitor informationcentre om te parkeren in Evans street.  We staan vroeg op en hebben besloten op het parkeerterrein te ontbijten. Er is genoeg plek. We hebben alle tijd. Rond 9.30 uur lopen we naar het terrein van het Wooden boat festival. We beginnen al goed. Een feest van herkenning als Den allerlei oude buitenboordmotoren tentoongesteld ziet staan. Zijn Evinrude en Johnsson staan er ook tussen. We lopen langs meerdere oude diesels die ze  met een slinger laten draaien. We gaan de markthal in een soort hal van de HISWA met alles te koop wat voor boten nodig is. We gaan naar Battery Point om een mooi plekje te zoeken voor de intocht van de ouden driemasters. Het is hier rustiger dan aan het noordzeekanaal als de intocht plaats vind tijdens Sail. Het wachten op een kei wordt beloond als deze mooie schepen voorbij varen. Nadat alles is gepasseerd lopen we weer terug naar de haven om de rest te bekijken. Prachtige houten schepen gebouwd van Huon Pine. Allemaal zo mooi. We lopen nog wat de stad in en gaan uiteindelijk om 17 uur terug naar de camping. Eenmaal terug kan Den het niet laten alvast met pakken te beginnen want morgen vliegen we naar Perth.

DAG 44, zaterdag 9 februari 2019, gereden 6,1 km
Omdat Den gisteren al zo fanatiek is geweest kunnen we zelfs een beetje uitslapen. We rijden om 10 uur bij de camping weg naar een mooi plekje om de laatste dingen nog te doen en we gaan op tijd de camper terug brengen. Alles heel relaxed. Bij de camperverhuur is het druk . Wanneer wij aan de beurt zijn, zijn ze gauw klaar met controle van onze camper. Ze controleerden alleen de buitenkant, toch wel jammer, we hadden nog zo ons best gedaan de camper schoner af te leveren dan toen wij hem kregen. Het is vijf minuten lopen naar het vliegveld. We nemen een broodje en dan is het wachten en wachten en als we eindelijk in het vliegtuig zitten is het weer wachten. We worden wel drie keer met de hand geteld voordat we afgevinkt worden met onze boardingpasses. Er werden twee passagiers vermist. Uiteindelijk is het opgelost en konden we met een half uur vertraging gaan. Weer een zeer bumpyvlucht we waren er door de kapitein al voor gewaarschuwd. We gaan als laatste uit het vliegtuig , we moeten toch weer..........juist wachten. En zo gaat snel het eerste uur voorbij. We kopen een pitabroodje omdat we trek hebben en omdat we toch moeten.........juist wachten. Om 18.55 mogen we boarden maar er was iets mis met de koffers. Tja daarom moesten we ........(vul maar in) . Met 35 minuten vertraging vertrokken. Maar het goede nieuws is we halen de tijd wel in zegt de kapitein en we gaan drie uur terug in de tijd. Je moet er wat voor over hebben toch? Den zei net tegen mij: " we vliegen wat af deze vakantie? Ja, zeg ik dit is onze zesde vlucht. Nog twee te gaan, maar eerst gaan we het mooie zuidwesten bekijken en mooie fietstochten maken.

DAG 45, zondag 10 februari 2019, gereden 46 km
Nog even over gisteren. Wat hebben we moeten wachten, maaaar eenmaal in de lucht gratis internet en snel. Leuk om even live met de buurtjes,Jessy en Den zijn nichtje te chatten terwijl je hoog in de lucht zit. De vlucht was perfect 1 klein turbulentie dingetje, verder een rustige vlucht gehad. We werden opgehaald door de shuttlebus van het hotel, dat bijna splinternieuw was. Wat een luxe kamer zeg. En dan het ontbijt heerlijk. We laten de tassen hier staan en lopen een kleine 25 minuten naar de camper. En we krijgen een grotere camper mee. Wat een luxe ding zeg. We halen de tassen weer op en deze eerste dag rijden we naar Fremantle, een kleine 19 km onder Perth. We checken eerst in bij de camping en gaan direct daarna voor de boodschappen naar de Woolworths,  hier vlakbij. Nadat alles in de ijskast staat ( het is 32 graden) rijden we de stad in. Er is een festival aan de gang en gezellig druk. We informeren bij het visitorcenter wat we vanmiddag nog kunnen doen. Eerst parkeren we de auto vlakbij de kust. Als we hier blijven kunnen we een van de mooiste zonsondergangen meemaken. Dat doen we maar. Fremantle is echt een onwijs leuke havenstad waar de speedboten 4 hoog opgestapeld liggen en als je hem nodig hebt wordt hij er gewoon even tussenuit gehaald. We lopen door de Fremantle market, een soort bazaar erg leuk en als het 5 uur is, en alles gaat een beetje sluiten, lopen we naar de camper. Den maakt het eten klaar en na het eten gaan we ....... wachten op de mooiste zonsondergang. Vele toeristen doen dat met ons, met allemaal de camera's in de hand. En als dan de zon het water eenmaal raakt gaat het zo snel voorbij. Het is inmiddels half acht en we rijden naar de camping. We maken het bed op en richten de camper weer in. Om 22.30 lagen we in bed, morgen vroeg op want we gaan naar Rottnest Island.

DAG 46, maandag 11 februari 2019, gereden 13,1 km
We hebben vandaag een dag geboekt op Rottnest Island. Met een snelle ferry vaar je er in een half uurtje naar toe. We hebben fietsen gehuurd en snorkelspullen, het moet er erg mooi zijn. Dit eiland werd  in 1696 bezocht door Willem de Vlamingh, hij noemde dit een aards paradijs maar zag er ook reuzenratten. Vandaar dat hij dit eiland rattennest (Rottnest) noemde. In werkelijkheid waren het Quokka's, familie van de wallbies. We zijn benieuwd of wij ze zien. Om 9: 30 zitten we al op de fiets en vallen van de ene verbazing in de andere. " Dat is toch niet normaal!": zegt Ag steeds als we weer een bocht doorgaan en de mooie baaien zíen. We fietsen het hele eiland rond en stoppen bij elke mooie baai en dat zijn er veel. We zien zelfs een Osprey broeden op haar nest. En we zien Quokka's.  De beestjes zijn best brutaal, bij Ag zat er later  bijna een in haar rugzak. We maken een selfie met de Quokka's, ook dat is erg populair hier op Rottnest. We rijden nog een keer naar "de Basin". Een veilige plek om te snorkelen. We zien prachtige vissen onder water en na 2 uur strand en snorkelen is het tijd om naar de ferry te fietsen. Om 1730 leveren we de fietsen weer in en gaan weer op de ferry. Wat een geweldige dag. En......uhh die Willem de Vlaming had gelijk, het is een aards paradijs.

DAG 47, dinsdag 12 februari 2019, gereden 214,7  km
We verlaten Fremantle, een mooie camping, wie weet doen we deze nog als laatste nacht. We kunnen er nog steeds niet over uit hoe mooi Rottnest eiland was. Kan dit nog overtroffen worden? Wij denken van niet. We gaan het zien. Onze eerste stop is Mandurah waar we boodschappen gaan doen. Een giga groot winkelcentrum. Den zei tegen Ag: als jij nou nog ff hier doorheen loopt ruim ik de boodschappen in en zet ik een bakkie koffie. Nou dat heeft Ag geweten. Na tien muten keerde ze maar om want ze was nog steeds niet aan het eind. Na de koffie nemen we de toeristiche route langs Australind. Een mooie dorpje waar in het meer nog pelicanen zwemmen. De huizen ( zeg maar villas) zijn hier prachtig. Om 13 uur zijn we in Busselton, hier is de langste pier van het zuidelijk halfrond. 1,8 km lang de zee in met aan het einde een onderwater observatorium. We kopen een ticket en met een treintje worden we er heen gebracht. 9 meter gaan we onder water en wat is het water helder zeg. Op de palen van de pier is koraal gaan groeien en zwemmen mooie vissen. Het koraal is prachtig van kleur. Je raakt niet uitgekeken. Na de guided tour krijgen we nog ruim een half uur om zelf rond te lopen. Prachtig allemaal. Om 16 45 waren we weer terug en moeten gauw op zoek naar een camping voordat ze om 17 uur dicht zijn. We nemen de route waar veel campings liggen en gelukkig had de eerst nog plek vrij.

1. Lucia:
    13 februari 2019
    Prachtig zeg, leuk om de mooie foto’s te zien, en die grote ratten zien er zowaar lief uit! Groetjes, Lucia
  2. Nel en Dick:
    13 februari 2019
    Het ziet er weer top uit!
  3. Pieter Domburg:
    14 februari 2019
    Schitterende foto's van weer een onvergetelijk mooie reis.
  4. Cock en Marja Meijers:
    16 februari 2019
    Schitterend, zeg! Dat zijn vast al heeeeel veel foto's! ;)