Snowy Mountains

8 januari 2019 - Albury, Australië

DAG 10 zondag 6 januari 2019, gereden 318,3 km

Het valt ons op dat er maar 4 foto's worden gepubliceerd bij het verhaal terwijl we er meer plaatsen. Wil je meer zien klik dan op foto's of video's.

We zijn er achter wat er gebeurd is vrijdag. Op de site Nu.nl en de Australische nieuws site stond dat er een tankauto met 36000 liter benzine in brand stond, gelukkig geen gewonden maar wel alle wegen  afgezet voor eventueel explosies.

De zon schijnt weer vandaag als we vroeg weg rijden van deze camping. We rijden naar de Snowy Mountains via prachtige toeristen wegen. De landschappen zijn erg wijds. Veel pampus gras tot zover je kan kijken. Steeds borden op de weg dat we moeten uitkijken voor kangaroes en wombats.  Maar tot nu toe aleen veel dode kangaroes gezien langs de weg. We stoppen bij het plaatsje Cooma. Het is zondag er is niet veel open maar wel de plaatselijke VVV. Wat een aardige en behulpzame mevrouw. Hier heb je wat aan. We rijden naar Jindabyne om ook daar even rond te snuffelen voordat we naar de camping gaan. Het Snowy River Holliday park. Wat een ontzettend leuke camping. We worden hartelijk ontvangen door Colin de eigenaar. Hij is erg enthousiast en adviseert ons vanavond naar de rivier te gaan waar de camping aan ligt. Er schijnen veel platypussen (vogelbekdieren) te zwemmen. Maar eerst moeten we zelf zwemmen. Het water is erg heerlijk en schoon. De andere camping gasten voornamelijk opa en oma s met de hele families zwemmen in de rivier. Het doet ons denken aan Vinkeveen waar we zoveel plezierige jaren hebben gehad. We koelen heerlijk af gaan en dat gaan we morgen na de wandeling zeker weer doen. Morgen staat  een bergwandeling op het programma .Het weer is schitterend, vanmorgen 18 graden vanmiddag 25. Perfect zomerweer.

DAG 11, maandag 7 januari 2019, gereden 137,2 km
Terwijl veel van onze collega's vandaag nog vele handen schudden voor het nieuwe jaar, maken wij ons klaar voor een prachtige wandeling. We staan al om 6 uur op, net of we naar ons werk gaan. In Thredbo is een stoeltjes lift die in de winter gebruikt wordt voor te skiën en in de zomer voor de bikers en de hikers.  Mountainbikes worden achter de stoeltjesliften gebonden en fietsers zijn goed beschermd voor een mooi parcours naar beneden. Het zou wat zijn voor een collega van Ag die hier helemaal in zijn element zou zijn. We hebben vrij snel de stoeltjes lift en ploffen op de bankjes, beugel naar beneden en gaan. Het gaat rustig omhoog en af en toe staat hij stil. Eenmaal boven wil Ag eerst haar dagelijkse shot cafeïne, normaal doen we dat in de camper maar daar hadden we geen tijd meer voor. We starten aan de wandeling waar 4 tot 5 uur voor staat. De Mount Kosciuszko summit hike.  En we moeten op tijd terug zijn voor de laatste lift naar beneden. De borden hiervoor staan wel 5 keer aangegeven zodat je nooit kan zeggen: " o dat wist ik niet! ". We starten gelijdelijk, maar na een uur klimmen wordt het iets stijler. Ag vindt het ook helemaal niet erg als Den zijn lens van de camera wisselt. Kan ze gelijk even rusten en genieten van de mooie berg utizichten en weiden vol met alpenweis.Na 2 uur komen we bij een bordje dat het nog 25 minuten is naar de top. Dat moet lukken, als je er toch bent!!!. We zijn niet de enige die deze wandeling doen, op onze heen weg komen we al veel mensen tegen die al op de terugweg zijn. Die waren vast geen fotograaf ( of hadden een snellere medewandelaar). Eenmaal op de top is het druk, velen willen op het voetstuk op de foto, daar staat een rij, dat doen we maar niet, de uitzichten zijn fenomenaal mooi. We kunnen zeggen dat we op het hoogste punt van Australië zijn geweest 2228 meters.Na de nodige foto's gaan we op ons gemakkie terug en uiteindelijk waren we na ruim 4,5 uur weer terug bij de stoeltjesliften. Onderweg in de stoeltjeslift terug gieten we ,onder ons, van de vele mountainbikers en eenmaal beneden van een heerlijke Magnum. Een mooie dag met prima weer.

DAG 12 dinsdag 8 januari 2019, gereden 306 km
De dag begint zonnig maar later vandaag trekt de lucht dicht met donkere wolken en pittige onweersbuien. We rijden vandaag de Alpine weg een prachtige weg door de Australische bergen. Een bochtige weg met veel rood/blauw parkietachtige vogels. Net als je denkt er een te kunnen fotograferen zijn ze al gevlogen. We stoppen bij de lookouts, maar in tegenstelling tot gisteren zijn de uitzichten beduidend minder. We stoppen in Geehi hier moeten veel kangaroes zijn. We hebben er pas drie op verre afstand gezien dus het wordt eens tijd. Hmmmm geen kangaroes te bekennen. We kunnen een gravel weg verder op rijden, zou dat het zijn? En ja hoor twee nieuwsgierige kangaroe hoofdjes kijken Ag aan. We stappen uit en het lijkt wel een soort van Koninklijke fotomoment. " jongens even poseren, ze gaan zo weer weg" , lijkt het opperhoofd van deze familie tegen de rest te zeggen. We filmen en maken fotos en rijden weer verder. Hehe eindelijk gezien. Vlak hierna begint het te regenen, dit is zo welkom hier in Australië. We rijden richting Albury langs het Lake Hume, een bijzonder meer wat meer lijkt op een beverburcht dan op een meer. Als we verder op een afslag "sailing" zien snappen we er niets meer van. Het zal wel. In Albury hier hebben we een camping in de stad.

1. Nel en Dick:
    8 januari 2019
    Het klinkt erg goed, geniet ervan👌👌
  2. Berend en Brigitte:
    Geweldig en lekker weer.
  3. Dave Middendorp:
    8 januari 2019
    Jullie zijn goed bezig. De kerstkilo's zijn er weer af!!😘