Watervallen bergen en gletsjers

24 september 2021 - Mittersill, Oostenrijk

Maandag 20 september 2021
Vandaag alleen een plan A de Stuibenfall in Umhausen. En die is best pittig. Ag denkt dat het alleen maar stalen trappen zijn en neemt daarom haar wandelstokken niet mee. En daar heeft ze na een kwartier wandelen al spijt van. Eerst een wandeling door het bos van ongeveer 50 minuten voordat we de bij de trappen aankomen. En die wandeling is al best zwaar,  laat staan de trappen. Het eerste gedeelte is eigenlijk een hangbrug met een trap in verwerkt. Daarna gaan de trappen omhoog en omhoog. Ruim 700 treden brengen ons bij het uitkijkplatform boven de watervallen. Daarna volgt dezelfde route weer terug. Een goede training voor de ontruiming op mijn werk vanaf de 36e verdieping. Na drie uren zijn we weer terug bij de auto en eten onze boterhammen. Na een korte rit naar het uitkijkpunt rijden we terug naar Oetz. Helaas is de vogelshow op maandag gesloten en lopen we maar even door het centrum, dat hebben we nog niet gedaan.

Dinsdag 21 september 2021
Vandaag een (v)rijdag naar Mittersill. Hier hebben we een appartement gehuurd ook weer voor 4 nachten. De gratis sommerkaarten die je krijgt bij overnachtingen van partners bevalt ons wel. Wat een leuk appartement hebben we zeg, Alle luxe die je je maar kan wensen en ook nog voor een redelijke prijs. 4 nachten voor 366 euro. Met zelfs een privé sauna. Nu zijn we hier niet echt van, maar wie weet? Eerst maar even naar de plaatselijke VVV voor informatie.

Woensdag 22 september 2021
We maken gelijk gebruik van de kaart en gaan naar de Krimmler watervallen. Het zijn de hoogste van Europa van wel 380 meter.
Ook hier weer een stijgend pad tot aan het hoogste punt. We zien wel hoe ver we komen er zijn vele uitzichtpunten. Maar het is best leuk en goed te doen. Hoewel het laatste stuk is best steil. Omhoog is niet zo erg.......nou ja wel vermoeiend. Maar straks naar beneden. Ag vreest voor haar knieën. Gelukkig nu wel de wandelstokken mee. Eenmaal boven bij uitzichtpunt 11 kan je zelfs een taxi terug nemen. Maar dat doen we lekker niet. Nee een beetje sportief en het is goed voor de diabetes. Moe maar echt voldaan zitten we weer in de auto terug naar het appartement.

Donderdag 23 september 2021
Vandaag staat de Grossglockner pas op het programma. Ag had ergens gelezen dat je gerust de hele dag uit kan trekken voor deze 48 km tellende pas. Vroeg uit de veren zoals elke dag. Het is ook supermooi weer, dus echt een kadootje. Normaal kost dit 37,50 aan tol voor een dagkaart. Maar voor ons dus niks.
Al direct beginnen de mooie gezichten op de Grossglockner, de hoogste berg van Oostenrijk met 3798 meter. Elke bocht net even anders. We stoppen regelmatig. Bij het Haus Alpine Natuurschau en vele andere langs de route. Uiteindelijk komen we aan bij de top van de pas en gaan we een klein weggetje met kasseien steil omhoog tot aan de parkeerplaats van de Edelweiss spitze. Druk dat het er is, maar gelukkig nog een parkeerplekje. Hier besluiten we te lunchen, wat een uitzichten hier. Na een uurtje rijden we verder naar de Franz Jozef Hohe. Vanaf hier heb je uitzicht op de gletsjer. Een echte parkeergarage op die plek is aan de ene kant handig, aan de andere kant zo zonde. Maar ja waar laat je zoveel toeristen die al dit moois willen zien. We lopen een pad naar beneden, niet helemaal want we beseffen inmiddels dat je dat ook weer terug moet lopen. Wat is het hier mooi en als top ziet Den ook nog twee steenbokken en vele marmotten. Die zijn inmiddels wel gewend aan de toeristen die ze af en toe spekken met peen. Het is tijd we moeten echt terug. Maar wat hebben we genoten van deze dag.

Vrijdag 24 september 2021
Vandaag weer een bergwandeling. Het lijkt wel een healthy fest i.p.v vakantie. Met de kabelbaan gaan we omhoog naar de Rudolphshutte. Hier komen we aan bij de Weissee. Niet te verwarren met de Weissensee. Helaas is de geplande wandeling afgesloten wegens werkzaamheden. Geen heel rondje maar heen en weer. OK minder leuk, maar evengoed net zo mooi. Blauwe meren en besneeuwde bergtoppen tegen een strakblauwe lucht. Zeg nou zelf schitterend toch?
Op een mooi plekje gaan we lunchen en genieten van de Tauermoossee. We wandelen weer terug omhoog naar de Weissee en lopen nog een stuk langs de waterkant. Heel helder en koud water. Na nog even in het zonnetje te hebben gezeten lopen we weer terug naar de kabelbaan om weer naar beneden te gaan. Weer een mooie dag afgesloten in het Nationaal Park Hoge Tauern.

1. Thea Kok:
    24 september 2021
    Wat een prachtige wandelingen maken jullie!
    Geniet lekker van al die mooie uitzichten!
  2. Brigitte:
    24 september 2021
    Wat een prachtige en pittige wandelingen maken jullie zeg. Lekker voor de kuitjes. Geniet van dit schitterende land😍
  3. Nel en Dick:
    24 september 2021
    Wat een mooie foto’s van een sportieve vakantie. Jullie trainen de beenspieren goed👍. Geniet nog even.
  4. Pieter Domburg:
    25 september 2021
    Met Oostenrijk en/of Zwitserland kan je Canada nauwelijks missen waar het wandelgebied betreft.